Keukenmarkt stabiliseert

Hoewel de start van 2014 redelijk goed was, is het 2de kwartaal kwakkelend verlopen. Toch is er optimisme in de keukenmarkt en ziet de toekomst er beter uit, de negatieve houding van het publiek is voorbij.
Klanten durven weer geld uit te geven en beseffen, dat voor slechts weinig meer een veel betere keuken met veel betere apparatuur aangeschaft kan worden. De klant is meer op zoek naar ontzorging, waarbij de prijs belangrijk is maar niet meer bovenaan staat.
Het jonge publiek zoekt de keuken nog wel op prijs en komt vaak terecht bij Ikea. Jonge mensen beseffen dat deze keuken na 5 jaar vervangen moet worden, maar kiezen nu voor de laagste prijs. Vaak wordt een verhuizing binnen 5 jaar, voor deze starters nu al gepland.
Toch is Ikea niet altijd de goedkoopste. Als er op prijs gekocht wordt, zijn er met name bij de kleinere speciaal zaken volop mogelijkheden om scherp in te kopen. Vaak worden apparatuur via internet zo voordelig mogelijk ingekocht, maar de keuken en het op maat gemaakte werkblad loopt meestal via de keuken detaillist. De klant wil toch graag af van de verantwoordelijkheid voor maatwerk.
Op internet is duidelijk te lezen wat er met een keuken verkeerd kan gaan. De vele details maken het voor grote ketens vaak onmogelijk om gedetailleerde controle te hebben. De kleinere detaillist lukt dit wel.
Plaats een reactie